Gear

Als bassist die altijd krijgt/koopt maar (bijna) nooit iets verkoopt of weg doet, heb ik redelijk wat zooi (lees: Gear) weten te verzamelen. Voor de gearsluts hier een opsomming… (Actueel tot 7-11-2015)

 

Bassen (in chronologische volgorde):

DSC_1662Vintage. Een Fl 150,- gulden bass. Mijn eerste eigen bass. Desondanks een zéér fijne bass. De kop is aangepast om de snaren van mijn Yamaha over te kunnen nemen. Eveneens heb ik ooit een kromme Samick-bass gekregen waarvan ik het ‘actieve’ gedeelte in deze Vintage heb gezet. Staat veel naast mijn computer om nummers uit te zoeken of schrijven. De snaren die er nu op prijken zijn volgens mij van Hartke.

DSC_1665Yamaha BBG5S. Dit is mijn ‘main planck’! De BBG5S is een 5 snarige actieve bassbeest. Deze bass is gebaseerd op de Nathan East serie. Het enige verschil met deze is dat het actieve element niet het Nathan East element is. Een van de eerste ‘pimps’ die ik aan deze bass heb aangebracht is een Heineken wandflessenopener. Een musthave voor iedere drinkende bassist. De bass klinkt, ondanks een ernstige edoch door mijzelf provisorisch herstelde schade, altijd als een dijk. Met deze plank ben ik vergroeid. Als ik furore moet maken dan is dit mijn bitch. Op dit moment zitten er longscale flatwounds op van D’addario.

DSC_1671Ovation Magnum II. Dit is een juweeltje die eigenlijk te weinig uit haar koffer komt. Het is een ‘one-of-a-kind’ bass vanwege het ebbenhouten blad, die er origineel niet op hoort. Deze bass komt uit 1979 en is waarschijnlijk rond mijn geboorte gemaakt. Deze bass was destijds haar tijd ver vooruit. Zo zit er een 3 bands EQ op met volumecompensatie. Het is overigens een actieve bass. Tevens kan je op het neck-element voor iedere individuele snaar de volume apart afregelen. In de hals zitten 3 koolstofvezel balken (één aan de achterzijde, twee onder het ebbenhoutenblad) waardoor de sustain wordt verhoogd en, belangrijker, de hals niet kan vervormen of verbuigen en de bass niet kan ontstemmen. Qua sound klinkt deze veel meer als een contrabass dan een fretless Fendertje…

DSC_1689 2Szegedi Hangszerkészítö. Een watte!? Dit is het merk, of de maker, van mijn contrabass. Er zit een heus wassen zegeltje op en in de body zit nog een Hongaars geldbriefje. Het verhaal gaat dat deze bass uit ±1929 stamt. Ik kan dit echter niet bevestigen. Zij ziet er oud en geleefd uit, heeft de nodige butsen en scheuren. Desalwelteplus heeft ze een fijne sustain en is ze ook nog lekker bespeelbaar. Ik streef ernaar uiteindelijk een K&K Sound pickupsysteem er op te zetten zodat het schuimrubber uit de F-gaten kan en zij in volle glorie schitteren mag! Op dit moment zit er een Fishman Full Circle pickup-element in.

bassHarley Benton B35NT. Mijn laatste aanschaf is deze 5 snarige “Planck met Doosch” akoestische bass. Gekocht voor maar 80 euro op de vlooienmarkt in Duitsland, heb ik hier alles behalve een miskoop aan gedaan. Hij speelt fijn, heeft een hals van 25 fretten lang en klinkt lekker en hard, onversterkt uiteraard. De enige minpunten die dat ding had bij aanschaf was een kras aan de voorkant, achterkant en een gebroken plastic brugkam. Deze bass heb ik bij Gitaarservice De Plank in onderhoudt. Daar is er vakkundig een nieuwe brugkam van been op gezet, de snaren ook wat dichter op het fret board gezet en alles is daar netjes afgesteld! Al met al is dit een zéér fijn bassje voor alles wat akoestisch en klein gedaan moet worden.!

 

Versterkers:

Hartke HA7000 2x 350 Watt @ 4 Ohm. Ik ben ooit begonnen met de HA5000 + bijbehorende VX cabs ook van Hartke. 1 x 15 inch en 4 x 10 inch. Hoewel de HA5000 ook al een fijn topje was, levert de HA7000 pas echt drukkende power. De VX cabs waren dan ook snel naar de eeuwige jachtvelden geblazen toen zijn opvolger ze eens flink aan het werk zette. Ik vind de HA7000 een fijne, betrouwbare en neutrale top. Hij doet wat je ervan vraagt, en als het moet, iets meer. Er zit een buizen voorversterker in waardoor er extra warmte in het laag komt. Met de juiste speakers komt vrijwel iedere bass tot zijn recht met deze top.

studiobass2Fender Studio Bass. Dit is een full tube 15 inch basscombo. Klinkt als een dijk, staat als een huis. Dit is mijn eerste volledige buizenbak. Uit dit ding klinkt niets dan liefde in een warm badje!

Peavey Combo 300. Deze combo is een werkpaard. Robuust en voorzien van een bijna limit loze legendarische 15 inch ‘Black Widow’ kevlar speaker. Deze speaker/versterkercombinatie begint pas te oversturen op 95% van zijn kunnen. bij 75% is het al niet fijn meer om er in de buurt te blijven staan. Normaal draai ik deze amp tijdens een gig niet veel harder dan 40% pre en 40% post. Vanwege de 8 band EQ is deze amp behoorlijk kleurloos. In verhouding tot de Hartke (met de juiste cabs) en Fender, mist deze wel wat “Oempf” in de onderbuik!

DSC_1879SWR LA15 1-st gen. Deze combo is mijn “Malcom in the Middle”. Relatief compact, simpele bediening en toch een goede sound vanwege de dikke wanden. SWR’s zijn niet geheel kleurloos, maar dat is met deze combo geen ramp. Als het klein moet zijn, is dit een prima en betrouwbaar maatje.

Roland KC-100. Dit is een kleine 60 watt combo die ik van de toetsenist van SIGN heb overgenomen. Hij waande hem kapot. Deze dient vooral als oefenampje voor thuis. Het ding heeft 4 kanalen waarvan één ook een XLR in heeft, waardoor hij zich prima leent voor hele kleine thuissessies dan wel repetities.

Cab’s:
SWR Goliath Junior III 400 Watt @ 8 Ohm / 2 x 10 inch. Deze cab heb ik gekocht in een aanbieding. Ik was op zoek naar een 2 x 10 voor bij mijn zelf gebouwde 2 x 12. Deze kast van SWR klinkt zowel stand alone als tezamen met de 2 x 12 en de Hartke heerlijk. Het geeft definitie aan mijn spel maar heeft in zijn eentje behoorlijk wat drukkende kracht. Fijn kastje voor als het klein moet.

cabs2 x 12 inch custom Eminence speakers / 350 Watt @ 8 Ohm. Deze cab heb ik zelf in elkaar gezet. Had een aantal jaar 2 Eminence speakers liggen maar wist mij geen raad om daar een fijne kast omheen te bouwen. Dit veranderde toen ik bij een concert van Mama’s Gun zag dat de bassist op een 2 x 12 cab van Aguilar (GS 212-4) zag spelen. Aangezin ik strak voor het podium, en dus de bassist stond, hoorde ik dat er een vet geluid in zat. Op de gok de specificaties opgezocht van die kast en vervolgens zo goed als nagebouwd. De kast bestaat uit 22mm multiplex met tegen de achterwand aan de binnenzijde nog een plaat MDF van 12mm om deze extra stijfheid te geven. Deze cab kan zowel mono als stereo gebruikt worden, in die zin; door twee pluggen te gebruiken kan men met een bi-amp de ene speaker gebruiken voor het laag en de andere + de tweater voor het hoog. Een zware maar veelzijdige cab die ik vooral gebruik als subkast onder de 2 x 10 van SWR. Deze kast voel je zo lekker dat je als bassist met dit in je rug, tegen het geluid aan kan leunen. Heb redelijk wat kasten zelf gebouwd. Maar deze is toch wel een van mijn beste.

1 x 10 inch + 1 x 15 inch / resp. 300 & 200 Watt @ 8 Ohm. Onlangs in ere hersteld is deze kast samen met de HA7000 een woeste combinatie. De kast is vervaardigd uit 25mm multiplex, verlijmt met bruis-constructielijm én geschroefd. De 10 inch zit in een gedempte en gesloten compartiment waardoor de twee speakers volledig gescheiden zijn van elkaar en middels een crossover perfect bediend kunnen worden en de combinatie absoluut tot zijn recht komt. Als het compromisloos hard moet, grijp ik deze jongen. Hij is dan wel anderhalf keer zo zwaar als de Peavey Combo en een slag groter, met zo’n dikke sound is hij het sjouwen wel waard. Gelukkig zitten er zeer robuuste wielen en handgrepen aan. Ook zéér geschikt voor de contrabass trouwens.

 

Effecten, toebehoren e.d.:

DSC_2297Mijn Bass Rig Setup: Het signaal gaat van rechts naar links(zie foto). Vanuit de bass via de Line 6 zender, of Cordial kabel, naar de Korg PB-03, dan naar de “Vieze Vielub” en dan door naar de basschorus om vervolgens nog door de Mini Q-tron en de Boss OC-3 te gaan. Vervolgens gaat het signaal via de TC Electronic Ditto Looper de DI in, of direct naar de versterker. Hoewel de Line 6 ook een DI-uitgang heeft prefereer ik liever de GI100 DI te plaatsen tussen pedalen en versterker. Uitgezonderd als ik met mijn Hartke speel. Die heeft een DI(pre en post EQ zo ik wil).
Naast de vaste opstelling van de voorgenoemde pedalen, heb ik nog drie andere pedalen tot mijn beschikking. De Bassballs(Russian)(vaak naast of ipv de Q-tron), de Super Phaser(Boss PH-2)(vaak naast of ipv de BassChorus) en de Bass Synthesizer(Boss SYB-5).

DSC_1690Samson UHF Receiver. Toen ik mijn Yamaha kocht, kocht ik daar gelijk een Hartke HA5000 bij met bijbehorende VX cabs én deze Wireless Receiver. Een aankoop waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb gehad. Hoewel ik doorgaans op het podium niet veel beweeg, vind ik het hebben van een zendertje een hele verademing. En het voordeel van deze zender is dat het een ‘plug only’ zender is. Er zit dus geen kabeltje aan naar een kastje dat je vervolgens in je zak, aan je broek of aan de gitaarband moet hangen. Deze was niet goedkoop. En mijn advies is ook altijd, nooit te bezuinigen op zenders. Zeker niet als bassist. De meeste zenders halen hoorbaar wat ‘bottem’ en ‘top’ van je sound óf sturen een zachter geluid uit dan wanneer je met een kabel zou spelen. Zenders onder de 1 à 200 euro moet je dan ook negeren.

line6Line 6 Relay G70. Inmiddels heb ik mijn Samson vervangen voor de G70. Deze zender werkt op 2,4Ghz en is een waardige vervanger van de Samson. Verwaarloosbare latency, geen signaalverlies en een flink bereik plus tal van extra mogelijkheden. Het was een flinke uitgavepost maar zijn investering meer dan waard. De Samson is inmiddels een beetje op en valt in het frequentiebereik dat vanaf 2016 voor andere doeleinden gebruikt moet worden. Aangezien ik veel speel is een betrouwbare en storingsvrije zender een must.

A1473Fishman Pro-EQ Platinum Bass. De Fishman is een preamp + DI en is voor zowel de contrabass als de gewone bass te gebruiken. Ik heb deze bij mijn contrabass gekregen en gebruik hem dus ook uitsluitend voor de contrabass. Het is een veelzijdige preamp met een fijn geluidje. Ik moet er nog een keer voor gaan zitten om hem goed samen te laten werken met de Fishman Full Circle pickup-elementen op mijn contrabass.

DV016_Jpg_Large_150934Behringer Ultra-G GI100 DI. Behringer maakt niet alleen maar troep. Deze heeft een 4×12″ cabsimulator functie. Hoewel toegespitst voor de gitaar, krijg je hier ook voor de bass een fijn geluidje uit. Gelukkig kan de functie ook uit en blijft er een fijne, robuuste en betrouwbare DI over. Als ik thuis wat dingen moet opnemen/inspelen, gebruik ik deze DI als tussenstation om een goed geluid de computer in te kunnen sturen én het geluid te splitsen naar de Roland KC-100. Een bijkomende handige functie van deze DI is dat je deze ook tussen de amp en cab kan plaatsen waarbij er maximaal 3000 Watt doorheen gejaagd mag worden. Dit is een goede methode om je sound te behouden bij recordings.

Cordial Instrument Cable. Als het dan toch middels een kabeltje moet, zweer ik bij Cordial. De pluggen zijn onverwoestbaar, het soldeersel vakwerk. Storingsvrij, ruisvrij en toch voldoende robuust om minstens drie jaar veelvuldig optreden mee te gaan. Cordial geeft ook niet voor niets levenslange garantie op de pluggen. En dat voor weinig geld. Er zijn slechtere kabels die het viervoudige kosten.

DSC_2289TC Electronic Ditto Looper. Dit is mijn laatste aanwinst. Dit is een uitkomst voor iedereen die wel een looper wil, maar voor de rest geen fratsen erbij wil. Trappen is opnemen (5 minuten hi quality sound), nog een keer trappen is afspelen. Derde keer trappen is overdubben en een vierde keer trappen is weer afspelen. Die laatste twee stappen kunnen tot het einde der tijden worden herhaald. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Enige nadeel is (hoewel nadeel…?) dat dit ding geen batterijen nast. De kracht van dit ding is dat hij eenvoudig is. Het is een looper…en meer ook niet.
Veel mensen hebben bijvoorbeeld de Line 6 DL4 als looper. Daar zit naast een loopfunctie (van maar 14 seconden) 200 andere functies die de meeste mensen verder niet echt gebruiken. Andere loopers vereisen een studie om ze te kunnen bedienen. Die loopers zijn dan vaak ook 2 tot 6 keer zo duur. Ik wou een looper en nu heb ik een looper, en niets meer dan een looper…

IMG-20140228-WA0002KORG PB-03 Polyphonic Pedal Tuner. Het zorgen van een goed gestemd instrument is even belangrijk, zo niet belangrijker, als het op tijd krijten met biljarten. Voor het stemmen gebruikte ik altijd de Yamaha YT-150. Een klein maar betrouwbaar stemkastje die altijd zijn werk doet. Nadeel is alleen dat deze dan in serie moet als ik hem tijdens het spelen wil gebruiken, hem handmatig aan moet zetten met een knopje aan de zijkant én hem alleen bij voldoende licht kan gebruiken. Desondanks vele jaren plezier van gehad en deze draag ik nog immer mee in mijn gearkoffer…

Ik heb overwogen de T.C.Electronics PolyTune te kopen. Echter kwam de combinatie van én geld hebben én er aan denken, zelden voor. Totdat ik deze Korg voorbij zag kwaamen. Deze heeft een nog veel beter verlicht display én wat deze onderscheid van alle anderen is dat je eenvoudig kan zien welke snaar hoeveel uit het lood staat door gewoon alle snaren tegelijk aan te slaan. Uiteraard is deze TrueBypass geschakeld en heeft als bijkomend voordeel dat er naast een adapter in, ook een adapter uit op zit wat toch weer een adaptertje scheelt op het podium.

DSC_1696RJ Amps R1-tube bass “Vieze Vielub”. Dit pedaaltje is custom made door RJ Amps. Feitelijk is het een buizen-bass distortion. Draai je de gain bijna dicht dan heb je een bijna onhoorbaar rauw randje aan je sound met een goed hoorbare warme boost in het laag en het hoog maar een dip in het midden waardoor een ‘wollige’ sound voorkomen wordt. Gebruik je het echt als distortion dan is dit de eerste én enige bass distortion die ik ooit in mijn handen heb waarbij het laag goed behouden blijft en de bass qua sound niet instant in een gitaar veranderd. Een trouwe bondgenoot die altijd mee gaat en vaak benut wordt tijdens mijn gig’s met diverse bands.

DSC_1699Behringer Bass Chorus (BCH100). Al jaren plezier van. Deze komt uit de plastic pedalenserie die elk €19,95 euro kosten. De meeste uit deze serie zijn baggerpedalen. Deze is één van de weinige uitzonderingen. Storingsvrij en doet wat het moet doen. Een musthave om op rustige momenten met een voller geluid een accent te kunnen leggen of onder de solo van de gitarist.

DSC_1700EH-Micro Q-tron (modified). Dit trapblok van Electro-Harmonix is een envelopfilter met een fijn geluidje. Als je met de bass het ‘Bow Chicka Wow Wow’ soundje wil maken, is dit je man! Hij had alleen één euvel. Als ik het effect aanzette kwam er een boost op het geluid van 30% waardoor het voor zowel mijzelf, als de speakers, als het publiek geen aangenaam effect was. Inmiddels heb ik het effectencircuit kunnen dempen door er een potmetertje tussen te hangen waardoor het effectgeluid wat meer in balans komt met mijn gewone geluid. Vandaar dat er een soort van ‘piemeltje’ aan de voorzijde uitsteekt.

DSC_1702Boss Super Octaver (OC-3). Voor de “Vieze Vielub” gebruikte ik deze als distortioneffect. Hoewel niet ideaal, behield ik hier wel het laag, wat geen overbodige luxe is voor een bassist. Soms is het fijn om loopjes net een octaaf hoger te pakken, bij ‘Real mother for ya’, of ‘Doris day’ bijvoorbeeld. Maar je raad het al, de bass mist dan al snel wat bass. Daar komt deze gast om de hoek kijken. Juist afgesteld zorgt deze voor een warm en breed bedje waar je jouw duidelijk hoorbare frivole loopjes op kunt leggen.

DSC_2290Bassballs. Dit pedaaltje is de Russische versie. Dit is eigenlijk een soort van envelopfilter met een distortionrandje. Het is dit distortionrandje wat hem doet verschillen van de Micro Q-tron. Een fijne en robuust trapblok waarmee je bij tijd en wijlen een dik accent kan leggen op funky stukjes.

DSC_1782BOSS Bass Synthesizer (SYB-5). Waarom ik dit kastje ooit gekocht heb is mij tot op heden een raadsel. Behalve er op regenachtige zondagmiddagen en alleenzaam op een kamertje, een beetje op freaken, kan ik er verder niets mee. Een vriendin (Karianne) van mij heeft het kastje ooit op verzoek, wat kleur gegeven. Ik zie het nog steeds als een uitdaging dit blokje te beteugelen en er ooit wel wat mee te kunnen. Tot die tijd gaat dat ding mee omdat het kan.

DSC_1783BOSS Super Phaser (PH-2). Voor een deel geldt het zelfde voor dit kastje als wat voor de SYB-5 geldt. Echter kan ik deze soms nog wel eens gebruiken als een soort van chorus, maar dan heftiger en vetter. Als een effect op zich in plaats van een minieme toevoeging ter verrijking van het signaal. Deze trapblok is overigens gemodificeerd en daardoor aangepast om op een 9v adapter te kunnen functioneren in plaats van de eigenlijk bedoelde 12v voeding. Voordeel is dat ik dit kastje dan kan doorrijgen met de 9v-chain.